مدیرکل ارشاد یزد:آذريزدی مولوی ادبيات معاصر بود

مدير‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان يزد در مراسم رونمايی از كتاب «پسر شهرزاد»، شامل نامه‌های مرحوم مهدی آذريزدی، كه در سرای اهل قلم كودك و نوجوان نمايشگاه كتاب تهران برگزار شد، گفت: آذزيزدی مولوی ادبيات معاصر ما بود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران‌(ايكنا)، نشست رونمايی از كتاب «پسر شهرزاد» با گردآوری اميركاوس بالازاده كه شامل نامه‌ها و گفتارهايی از مرحوم مهدی آذريزدی، نويسنده عرصه كودك و نوجوان است با حضور اميركاوس بالازاده، مؤلف و گردآورنده كتاب «پسر شهرزاد»، محمد عاليشوندی، مديركل فرهنگ وارشاد اسلامی استان يزد، رضا بردستانی، مسئول دبير‌خانه بنياد مهدی آذريزدی با اجرای حميد نورشمسی در سرای اهل قلم كودك و نوجوان نمايشگاه كتاب تهران برگزار شد.

براساس اين گزارش، اميركاوس بالازاده، مولف و گردآورنده كتاب «پسر شهرزاد» در ابتدای مراسم رونمايی از اين كتاب گفت: در اين كتاب مجموعه‌ای از نامه‌های مرحوم مهدی آذريزدی، را گردآوری و منتشر كرده‌ام.

وی با عنوان اين مطلب كه كتاب «پسر شهرزاد» كه مجموعه‌ای از نامه‌های مهدی آذريزدی است، كتاب دل است، به آغاز آشنايی با مرحوم آذريزدی و نامه‌نگاری‌هايی كه در آن دوران می‌‌شد اشاره كرد.

بالازاده در ادامه با اشاره به گستردگی نامه‌های دريافتی از مهدی آذريزدی، اظهار كرد: نامه‌هايی كه از مرحوم آذريزدی دريافت می‌كردم به قدری گسترده بود كه مخاطبانش از حد من به عنوان يك دانشجو بسيار فراتر بوده و به عبارتی پند و اندرزهايی بود كه برای خودش اتفاق افتاده و تبديل به تجربه شده بود و به اين دليل كه نمی‌خواست اين اتفاقات برای جوانان رخ دهد، تلاش می‌كرد تا تجربيات خود را در قالب پند و اندرز انتقال دهد.

وی ادامه داد: نامه‌های مرحوم آذريزدی به قدری شيرين نوشته شده بود كه هرچه اين نامه‌ها را می‌خواندی باز هم علاقه برای خواندن اين نامه‌ها داشتی زيرا مخاطبان اين نامه‌ها تنها يك نفر نبود بلكه تمامی مردم بودند زيرا به هر حال تمامی مردم بايد با اين نويسنده عرصه كودك و نوجوان و فكر و انديشه او آشنا شوند.

بالازاده با اشاره به علاقه شديد مرحوم آذريزدی به كتاب، ادامه داد: مهدی آذريزدی به اندازه‌ای عاشق كتاب بود كه وقتی كه درباره يك كتاب حرف می‌زد اشك می‌ريخت و البته كارهای تفسيری بسياری را انجام می‌داد تا جايی كه خود را «شبيه‌العلما» می‌دانست در حالی كه او خود از علما بود.

در ادامه اين نشست، «محمود عاليشوندی» مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان يزد، با بيان اينكه آشنايی ما با آذريزدی به زمانی باز می‌گردد كه هنوز ادبيات كودك و نوجوان در كشور ما جدی نبود، افزود: مرحوم آذريزدی به عبارتی مولوی ادبيات بود و به نوعی شرايط خاص و ويژه‌ای داشت.

وی در ادامه با اشاره به مظلوميت‌های مرحوم آذريزدی به عنوان يك نويسنده كودك و نوجوان كه تمامی وقت خود را صرف ادبيات كرده و جز كتاب چيزی در دنيا نداشت، به تأسيس بنياد مهدی آذريزدی اشاره كرد و گفت: بر هيچ كس پوشيده نيست كه تأسيس يك بنياد در كشور ما با چه دشواری‌هايی همراه است اما با تمامی اين مشكلات تلاش كرديم تا بنيادی را به نام مرحوم آذريزدی راه‌اندازی كنيم تا از پراكندگی فعاليت در حوزه اين نويسنده كودك و نوجوان جلوگيری كنيم.

محمود عاليشوندی، با اشاره به تأسيس بنياد مهدی آذريزدی تا سالگرد اين نويسنده كودك و نوجوان اظهار كرد: با تأسيس اين بنياد سالگرد مرحوم آذريزدی را نيز برگزار كرديم و اين در حالی بود كه برخی از افراد كه به عنوان دلالان فرهنگی هستند در اين ميان مشكلاتی را برای ما به وجود آوردند كه البته اين مشكلات هنوز هم وجود دارد.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان يزد، در ادامه با اشاره به حمايت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه‌اندازی بنياد آذريزدی، عنوان كرد: پس از برگزاری سالگرد اين نويسنده ارزشمند عرصه كودك و نوجوان تلاش كرديم تا نشان و جايزه آذريزدی را در ادبيات كودك و نوجوان طراحی كنيم كه البته در حال حاضر اين نشان و جايزه به سرانجام رسيده و از اين پس هر دو سال يك بار يا يك سال يك بار جايزه مرحوم آذريزدی را برگزار خواهيم كرد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به مقبره مرحوم آذريزدی گفت: مقبره آذريزدی با مشكلات بسياری همراه بود به اين دليل كه در يكی از گورستان‌های محلی يزد قرار داشته و برای طراحی مقبره بايد تمامی جوانب را در نظر بگيريم اما به هر حال با تمامی اين مشكلات طی اعلام فراخوانی از هنرمندان خواستيم تا طرح‌های خود را برای طراحی مقبره اين استاد ارائه كنند.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان يزد اظهارداشت: طرح‌هايی را برای مقبره مرحوم آذريزدی سفارش داده‌ايم و البته بخشی از اعتبارات نيز طراحی شده و تلاش داريم با تأمين كليه اعتبارات مقبره مرحوم يزدی را به زودی بسازيم.


نظر :

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا